fredag 3. januar 2014

Julekort

Jeg har spart på julekort de siste 15 årene, og har da fått en fin samling. De siste 10 årene har de blitt lagt i en boks til oppbevaring, mens de første årene var jeg flink til å sette de inn i fotoalbum etter hvilket år de var sendt. Jeg får alltid gamle julekort i gave fra mine foreldre, og nå var det på tide å få de i album. Jeg reiste da på clas ohlson og kjøpte meg album og fotolommer i romjula og satt med ned noen timer hver kveld med dette. Jeg har nå fått inn 1/5 av julekortene mine. Det er så koselig å holde på med, og jeg får masse julestemning av det. Litt nostalgi blir det og. Her får dere se litt bilder av min samling:

Her er de gamleste kortene jeg har, de er sendt i 1906:


Her er det kort fra 1908, og som dere ser er det pene damer og bonderomantikk som er motiv


Her er kort fra 1910:

Her er det julekort som er sendt 1911 og da har jeg og fått noen kort med nisser på🎅


Her er det julekort fra under krigen, og nissen har nå grønn nisselue. Dette julekortet var det første julekortet jeg kjøpte meg. Jeg måtte betale 50,- for det, og husker at jeg synes det var veldig dyrt 😄 men det var pga grønne lua.


Her er julekort fra 50-tallet.


Julekort fra 60-tallet


Her er fra 70-tallet


Her er fra 80-tallet:


Her er fra 90 tallet:


Jeg har nå fullt opp 7 permer, og gleder meg over endelig å få oversikt over julekortene. Nå satser jeg på å finne noen andre med samme hobby, kanskje vi kan bytte julekort og dele erfaringer. 





3 kommentarer:

Bæsta,ka duuuu jøøøørrrr??? (sonjasside) sa...

Å så fin ei samling du har.

Hanne sa...

Så utrolig morsomt at du har tatt vare på alle julekortene! Må være flott å ha dem mellom stive permer. Dette er jo kos å bla i for både liten og stor.
Godt nytt år, forresten, og god helg!
Pludrehanneklem

Solfrid sa...

Så flink du er som har så god orden. Selv har jeg samlet på nissekort, men nå er jeg ikke så aktiv.

Legg inn en kommentar

takk for at du kom på besøk til meg og legger igjen en hyggelig kommentar